Lav en Grøn By i temaugen
Hvad:
Skolen på Nyelandsvej på Frederiksberg har under overskriften Grøn By lavet grønne aktiviteter med eleverne på tværs af hele skolen i deres temauge. De bruger ugen til at sætte fokus på et eller flere temaer, som ligger i Grøn Skole-programmet. De har tidligere sat fokus på vand, energi og affald, og i 2023 var temaugens overordnede ramme bæredygtighed, hvor årets tema, friluftsliv skulle indflettes i de forskellige værksteder, i det omfang, det var muligt.
Hvem:
Tre lærere på skolen har planlagt temaugen sammen med en tovholder fra ledelsen og med sparring fra Det Grønne Råd på skolen. Eleverne i Det Grønne Råd har selv kunne vælge, hvilke værksteder, de gerne ville være på, hvor resten af skolens elever, blev tildelt værksteder af deres klasselærer. Derudover har Det Grønne Råd også haft en særlig rolle, idet de, iklædt gule veste, har hjulpet de yngste elever, som ikke kunne læse, med at finde frem til deres værksted. Dette var med til at give eleverne i Det Grønne Råd en følelse af, at der var brug for dem, og at deres indsats var vigtig.
Hvordan:
Eleverne blev inddelt efter klassetrin, så 0. klasse - 4. klasse var sammen, og 5. klasse - 8. klasse var sammen på tværs af klassetrin. 9. årgang havde praktik, hvor nogle elever herfra var i praktik som lærere ude på forskellige værksteder. Derudover arbejdede lærerne også sammen på tværs af deres normale teams.
Se et eksempel på et elevskema for temaugen
Grøn By bestod af en række værksteder, hvor temaet friluftsliv og bæredygtighed så vidt muligt indgik. Mange af værkstederne var ude i løbet af ugen – der var blandt andet nogle, der var i Klatreskoven i Søndermarken, i ZOO, på stranden, i skoven og i bålhytten. Der blev samlet materialer til at lave smykker, kunst og figurer af på de forskellige værksteder. Derudover var der en redaktion, som skrev om, hvad der forgik på værkstederne i løbet af ugen, og som kom med “breaking news” hver dag, så alle kunne følge med i byen.
Se listen over de værksteder, som Grøn By bestod af
Ugen var planlagt sådan, at eleverne udviklede og arbejdede på deres værksteder mandag til onsdag. Torsdag åbnede Grøn By for, at eleverne og lærerne kunne komme rundt og se, hvad de andre havde lavet, og fredag var byen igen åben, hvor forældre var velkomne fra kl. 8.15-11.00.
Se brevet, som skolen sendte til forældrene om emneugen
De bedste råd:
- Vælg gerne mere end et tema. Der er nogle af temaerne, som kan være svære at arbejde med i indskolingen – som f.eks. energi.
- Brug lokalsamfundet, for der er mange, der gerne vil samarbejde. I kan altid spørge, og det værste, I kan få, er et nej. Skolen på Nyelandsvej spurgte f.eks. den lokale Føtex om frugt og grønt til deres juicebar, og dér fik de en masse, som ellers skulle være smidt ud.
- Ræk ud til forældrene i forbindelse med materialeindsamling. Skolen fik mange materialer til værkstederne på denne måde: f.eks. papruller, sylteglas, tekstiler, magasiner osv.
- Lav tydelige rammer, men med frihed til at lærerne selv kan planlægge indhold, der passer til deres interesser, viden og kompetencer.
Se beskrivelsen af rammerne som planlægningsgruppen lavede for emneugen
- Vær tålmodighed. Det er ikke sikkert, at I når alt det, I gerne vil, det første år, men så kan I overføre jeres tanker og ideer til planlægningen af næste år. På den måde kan I hele tiden bygge videre på jeres erfaringer.
- Ledelsen skal give tovholderne tid til at mødes og få lavet nogle gode rammer for ugen, da denne tid er givet godt ud. Derudover er det en fordel, at der er en leder med i tovholdergruppen, da der undervejs skal træffes beslutninger for medarbejdergruppen.
Grøn Skole tema(er): Friluftsliv og bæredygtighed