Tølløse Privat- og Efterskole

På Tølløse Privat- og Efterskole har eleverne og lærerne fokus på at lave levesteder til insekter. Da de undersøgte biodiversiteten og antallet af insekter på skolens areal viste det sig, at de kun fandt meget få flyvende insekter.
Sommerfuglebed Tølløse Privat og Efterskole

Skolen har etableret et områder med insektvenlige blomster, et område med frugttræer og et område omlagt til "vild med vilje".

Skolens klimaklasser (7. klasse) har undersøgt og gjort status over biodiversiteten på skolens område før og efter tiltagene. Fokus i forløbet har været at gøre eleverne klogere på biodiversitet, og hvad de selv kan gøre for at skabe mere biodiversitet.

Eleverne har i biologi blandt andet lært om om insekters og blomsters indbyrdes afhængighed, og hvorfor det er problematisk, at biodiversiteten er faldende på verdensplan. De har deltaget i det praktiske arbejde med anlægning af bede, såning af to omgange, plantning af træer og tilplantning af bed.

I faget håndværk og design har eleverne designet og bygget insekthoteller i en emneuge under temaet "Nu er det forår", hvor de ud over de insektvenlige bede også har lavet frøbomber, insekthoteller og fuglekasser.

7. klasserne har inddraget resten af skolen (8.-10. klasse) samt efterskolen i projektet gennem kunstudstilling med sommerfugle, indslag til morgensamling og film på skolens Instagram og Facebook.

Frugttræer Tølløse Privat og Efterskole