Vildt nok?!

WWF har netop lanceret dette korte og koncentrerede undervisningsforløb om biodiversitet målrettet natur/teknologi på 4.-6. klassetrin. Gennem leg, læring og praktiske aktiviteter får eleverne viden om det, alle taler om, men de færreste rigtig ved, hvad er – nemlig biodiversitet.
Vildt nok

Til hvert modul er der to sjove aktiviteter: Én der foregår på skolen, og én hvor I skal ud i naturen. Bliver I på skolen, varer et modul ca. 2 timer. Tager I ud i naturen, kan I afsætte alt fra 4 timer til en hel dag. I får kun brug for udstyr, der i forvejen er fast inventar på de fleste grundskoler.

Find hele forløbet her.

Download de tre moduler her:

• Grundmodul: Begrebet biodiversitet bliver brugt i flæng, men hvad er biodiversitet egentlig? Dette modul giver dine elever den basale viden om biodiversitet, så de er godt klædt på til forstå og arbejde med begrebet gennem hele forløbet.

Lær bl.a. om arter, gener, økosystemer og deres betydning for biodiversiteten. Se også videoen, hvor WWF Verdensnaturfondens biolog fortæller, hvorfor det er så vigtigt for os alle, at vi har en mangfoldig natur.

• Havet: Havet dækker 70% af jordens overflade, og biodiversiteten i havet spiller en vigtig rolle for alt liv. Dyk ned i havmodulet her, lær om havets økosystemer, og bliv overrasket over deres store betydning for livet på land.
  • Skoven: Kom dybt ind i skovens biodiversitet. Lær om de forskellige typer af skov og deres unikke biodiversitet. Bliv også klogere på urørt skov, og hvorfor det er så vigtigt for biodiversiteten, at vi får meget mere skov, der får lov til at passe sig selv.

Undervisningsmaterialet Vildt Nok?! har til formål at formidle viden om biodiversitet, så morgendagens voksne har forudsætningerne for at løse den biodiversitetskrise, vi står midt i. Og det haster. For hver dag der går, bliver verden fattigere på liv. Arterne uddør i et unaturligt højt tempo. Faktisk 100 til 1.000 gange hurtigere, end før mennesket indtog Jorden, og én million dyre- og plantearter er direkte truet af udryddelse.

Endnu kender vi ikke de fulde konsekvenser af krisen. Men vi kan med sikkerhed sige, at mennesket er dybt afhængigt af de økosystemer, der renser vores luft og producerer vand, mad og de materialer, der skal til for at føre et liv, som vi kender det. Derfor skal der handles nu. Og det første skridt er mere viden om biodiversitetens enorme betydning for alt liv på Jorden. Derfor er dine elevers deltagelse i Vildt Nok?! et vigtigt skridt i den rigtige retning.

'Vildt nok?!' er udviklet af WWF
Materialet er udviklet af WWF, som er verdens største naturbevarende organisation. WWF arbejder i mere end 100 lande og på mere end 1.000 projekter. De arbejder for at redde naturen og de vilde dyr – og skabe en bæredygtig fremtid for alle Jordens mennesker.