Brug Den Vilde Naturlog

Sæt fokus på biodiversitet med Den Vilde Naturlog og lav undersøgelser af levesteder, smådyr og planter i nærområdet. Materialet kan bruges fleksibelt, og der er en version til indskoling og mellemtrin.
Den vilde naturlog

Den Vilde Naturlog er et redskab til elevernes opdagende og undersøgende arbejde med iagttagelser, beskrivelser, tegninger og skitser. Målet er, at eleverne får øje på den mangfoldighed af vildt liv, der findes omkring dem.

For at få øje på mangfoldigheden af liv – biodiversiteten – er det en hjælp at gå systematisk til værks og lede efter lidt ad gangen på afgrænsede steder. Derfor er der i logbogen fokus på begrebet levested og på udvalgte arter af smådyr og planter.

Brug logbogen til at udforske, samle viden om og stille spørgsmål til, hvilke forskellige arter af smådyr og planter, der findes i nærområdet – og til at overveje, hvordan I kan skabe plads og levesteder for flere forskellige vilde arter og dermed øge biodiversiteten.

Den Vilde Naturlog er udviklet til brug i fase 2 i undervisningsforløbet ’Danmarks vildeste skoler’, men kan også bruges selvstændigt.

Hele forløbet til indskolingen findes på DR SKOLE

Hele forløbet til mellemtrinnet findes på DR SKOLE

Den Vilde Naturlog er blevet til i 2020 under projektet ’Vores Natur’ i partnerskab mellem DR, Friluftsrådet, Miljøstyrelsen og Danske Naturhistoriske Museer.

Find mere inspiration til din undervisning

Bøger i naturen_Inspiration og materialer
Grøn Skole tilbyder forskellige undervisningsmaterialer og undervisningsforløb, der er gratis for de tilmeldte skoler. Her linker vi også til samarbejdspartneres tilbud, som I kan få glæde af.
Illustration af Den lille Naturlog
Den lille Naturlog er et hæfte til brug i undervisningen, der er særlig god til 0.-5. klasse. Det er en personlig logbog udformet til at støtte op om og fastholde elevernes oplevelser med og i naturen.
Humlebi
Gør jeres skolegård grøn og øg biodiversiteten. Vi har samlet en masse tips og information om, hvordan I kan give biodiversiteten og de vilde arter en håndsrækning på jeres skole.