Biodiversitetspyramide
Biodiversitet er et kringlet ord at forstå på én lektion, men målet med opgaven er, at eleverne går fra øvelsen med en forståelse af, at det er godt, at der er mange forskellige dyre-, plante- og svampearter i naturen, fordi de er indbyrdes afhængige af hinanden.
I undervisningsmaterialet 'Vi deler én klode' målrettet 3.-4. klassetrin forklares nogle af klima-, miljø- og biodiversitetskrisens centrale problematikker så simpelt som muligt og med fokus på at inddrage eleverne. Eleverne bliver inviteret til både at tegne og snakke en masse, og hvis det er muligt, kan I gå ud og kigge på biodiversitet i skolegården eller i lokalområdet.
Eleverne får til opgave at tegne ting fra den danske natur og sætte dem ind i en fælles 'biodiversitetspyramide'. Undervejs lærer eleverne, hvordan fødekæden bliver mest stabil, så diversiteten i naturen kan opretholdes - eller genskabes.
Se forløbet om biodiversitet på Noahs hjemmeside
De andre tre underemner i materialet "Vi deler én klode" målrettet 3.-4. klassetrin er 'yndlingsmad', 'vores ting' og 'CO2-historie'.
Materialet 'Vi deler én klode' findes også i en version målrettet til 5.-6. klassetrin.